המאמר רלוונטי למי שיש לו מלאי בעסק
תשימו לב שלא כל מי שיש לו מלאי חייב לספור אותו
הוראות ניהול ספרים מגדירה במפורש מי חייב בספירת מלאי (ראה כאן)
מי שאינו חייב – עדיף כן לעשות ספירה כדי להעמיד מלאי במצב אמיתי ולהצהיר על הרווח הנכון לצרכי מס
יש לשים לב – כל מי שתוספת י"א חלה עליו (נותני שירותים אחרים) חייבים לעשות ספירת מלאי אם המחזור העסקי שלהם מעל 2,150,000 או אם המלאי הוא מהותי או מעל 10,100 ש"ח
ספירת מלאי יש לבצע ב 31 בדצמבר מדי שנה (למעט מצב בו ביקשנו מראש ממס הכנסה אישור למועד אחר)
מהי ספירת מלאי?
אנחנו מבצעים ספירה של כל הפריטים שיש למכירה נכון ל 31/12/17 כשאנחנו מפרידים (לפי הרלוונטיות) בין:
מלאי פיזי שקיים בעסק
מלאי בתהליך – פריטים שנמצאים בתהליך ייצור
מלאי מת – מלאי שצריך להיזרק כי הפריטים לא יימכרו (עדיין צריך לספור אם נמצא במחסן)
מלאי במשגור – מלאי שנמצא בשילוח ללקוח (עדיין שייך לנו לפי הסכם עם לקוח)
מלאי בקונסיגנציה – מלאי ששייך לנו אבל נמצא אבל לקוח שלנו
מצאי – מלאי שנמצא אצלינו/במשגור אבל כבר נמכר ללקוח (צריך עדיין לספור אותו כמותית)
מצ"ב קובץ לדוגמא ספירת מלאי
לשים לב – עוסקים מורשים/חברות למלא סכומים ללא מע"מ !!!!
בסוף הספירה יש לחתום על דפי הספירה ולהעביר אלינו כחלק מניירות העבודה לדוח שנתי
כיצד מוצג המלאי בדוחות?
המלאי מוצג לפי הנמוך בין שווי לעלות
לכן חשוב בטופס בנוסף לעלות רכישה לציין מה השווי של הפריט ליום הספירה
(*) המאמר לצורך מידע כללי בלבד. לא מדובר בייעוץ מכל סוג שהוא.